ΌΧΙ στην επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα

Melina
Melina

Κάθε Έλληνας που σέβεται τον εαυτό του, έχει υπογράψει μία ηλεκτρονική αίτηση για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα ή έχει βγάλει ένα φλογερό λογύδριο σε έναν ανυποψίαστο αλλοδαπό για τους υποχθόνιους Βρετανούς που “μας έκλεψαν” τα Μάρμαρα. Γενικά, για να είσαι σωστός ως Έλλην εξυπακούεται πως πρέπει να είσαι ένθερμος υποστηρικτής της επιστροφής των Μαρμάρων.

Επειδή όμως στη ζωή δεν βαίνουν όλα ομαλώς και κάποιοι Έλληνες βγαίνουν “σκάρτοι”, θα επιχειρηματολογήσω κατά της επιστροφής των Μαρμάρων στην Ελλάδα. Ίσως επειδή ενδόμυχα πότε δεν κατάφερα να χωνέψω την φωτογραφία της Μελίνας Μερκούρη -εκ της πολιτικής δράσης της οποίας ξεκίνησε όλη αυτή η Μαρμαρομανία- κάθε φορά που βγαίνω από τον σταθμό της Ακρόπολης.

Οι Επιστροφομαχητές διεκδικούν τα Μάρμαρα λέγοντας πως αυτά πρέπει να επιστρέψουν στην πατρίδα τους την Ελλάδα. Καταρχάς, δεν υπήρχε Ελλάδα τότε. Η Ελλάδα ιδρύθηκε πολλές δεκαετίες αργότερα αφότου τα Μάρμαρα ταξίδεψαν προς την Γηραιά Αλβιόνα. Άλλωστε ποτέ δεν ανήκαν στην “Ελλάδα”. Φτιάχτηκαν από την πόλη-κράτος των Αθηνών και ήταν ιδιοκτησία της Αθήνας και των Αθηναίων πολιτών. Καμία σχέση με τους Έλληνες πολίτες. Βέβαια, η Αθηναϊκή Πολιτεία έχει πάψει και αυτή να υπάρχει εδώ και χιλιετίες. Άρα σε ποιανού την δικαιοδοσία ήταν αυτές οι πέτρες βρε αδερφέ; Όσο και να δυσαρεστεί κάποιους, την νόμιμη κυριαρχία την ασκούσε η Οθωμανική Αυτοκρατορία, στην κατοχή της οποίας βρισκόταν τότε και ο Παρθενώνας και όλο αυτό που αποκαλούμε σήμερα Ελλάδα.

Επειδή όμως στη ζωή δεν βαίνουν όλα ομαλώς και κάποιοι Έλληνες βγαίνουν “σκάρτοι”, θα επιχειρηματολογήσω κατά της επιστροφής των Μαρμάρων στην Ελλάδα

Η Οθωμανική διοίκηση που ασκούσε τότε την νόμιμη εξουσία συναίνεσε στο να πάρει ο λόρδος Έλγιν τα Μάρμαρα. Δεν έχει σημασία ο λόγος. Το αν έγινε δηλαδή επειδή οι Οθωμανοί απλά δεν έδιναν δεκάρα ή κάποιος τοπικός μπέης τα άρπαξε χοντρά μέσα από κάποιο μπαξίσι. Σημασία έχει ότι η επίσημη εξουσία συμφώνησε. Και επειδή κάποιο ψαγμένοι θα ισχυριστούν ότι ο Σουλτάνος ποτέ δεν έδωσε την ρητή συγκατάθεση του καθώς δεν έχει βρεθεί το αυθεντικό φιρμάνι που να επιτρέπει την μεταφορά, αυτό το επιχείρημα δεν στέκει καθώς μιλάμε για μάρμαρα και όχι για μικρά αγαλματίδια που μπορούν να κλαπούν στη ζούλα και να μεταφερθούν νύχτα στα μουλωχτά. Η διαδικασία έγινε μέρα μεσημέρι και προφανώς η τοπική διοίκηση είχε γνώση των γεγονότων, πράγμα που υποδηλώνει ότι υπήρξε συμφωνία μεταξύ των μερών. Και ναι μεν μπορεί ο Σουλτάνος να είχε απόλυτη εξουσία αλλά οι τοπικοί άρχοντες είχαν μεγάλο περιθώριο αυτονομίας στις διοικητικές τους δράσεις.

Αλλά ακόμα και έτσι να έγινε, δηλαδή η συναλλαγή να θεωρείται παράνομη και εκ των υστέρων άκυρη, αυτό σημαίνει ότι ο πραγματικός διεκδικητής των Μαρμάρων πρέπει να είναι η Τουρκία ως κληρονόμος -βάση συνθηκών- της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας από την οποία εκλάπησαν τα Μάρμαρα και όχι η Ελλάδα. Άρα αν επιστραφούν ποτέ τα Μάρμαρα, βάσει Διεθνούς Δικαίου θα πρέπει να επιστραφούν στην Τουρκία και όχι στην Ελλάδα.

Ένα άλλο επιχείρημα που επικαλούνται οι Επιστροφομαχητές είναι ότι τα Μάρμαρα πρέπει να επιστρέψουν στο φυσικό τους περιβάλλον δηλαδή στον Παρθενώνα από τον οποίο αφαιρέθηκαν. Μα φυσικά κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Όποιος το λέει αυτό ή είναι άσχετος ή ψεύτης. Τα Μάρμαρα πλέον δεν μπορούν να τοποθετηθούν στην αρχική τους θέση για λόγους προστασίας.

Εάν επιστραφούν ποτέ τα Μάρμαρα, βάσει Διεθνούς Δικαίου θα πρέπει να επιστραφούν στην Τουρκία και όχι στην Ελλάδα

 

Το πρωτόκολλο συντήρησης, επιβάλλει να βρίσκονται σε προστατευμένο και ασφαλές χώρο όπως στο περιβάλλον κάποιου μουσείου. Άλλωστε οι Ελληνικές Αρχές έχουν πετσοκόψει και τεμαχίσει πολλά από τα εναπομείναντα μάρμαρα και τα έχουν τοποθετήσει στο Μουσείο της Ακρόπολης. Οπότε έτσι και αλλιώς τα Μάρμαρα πάλι τεμαχισμένα και διάσπαρτα θα είναι μακριά από τον χώρο που βρίσκονταν κάποτε. Οπότε γιατί να επιστραφούν; Ο Παρθενώνας που υπήρχε κάποτε έκανε τον κύκλο του και τελείωσε. Τα Μάρμαρα ποτέ δεν θα είναι όπως ήταν στην αρχική τους μορφή. Πρέπει να το χωνέψουμε.

Και άντε σας λέω πως ο Θεός των Ελλήνων τυφλώνει τους Βρετανούς και αποφασίζουν ξαφνικά να μας στείλουν πακέτο τα Μάρμαρα. Θα καταφέρουμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων ή θα γίνουμε διεθνές ρεντίκολο; Γιατί η μέχρι πρότινος εμπειρία δείχνει πως μάλλον ρέπουμε προς το δεύτερο.

Πριν 2 χρόνια, η Ελλάδα βρέθηκε στα πρωτοσέλιδα των πολιτιστικών ρεπορτάζ καθώς σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα και πίνακες ζωγραφικής έκαναν φτερά. Η κλοπή στο Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας και η αντίστοιχη στην Εθνική Πινακοθήκη κατέδειξαν ότι υπάρχουν κάτι λίγα θεματάκια στον τομέα της ασφάλειας. Και ανάμεσα στα έργα που εκλάπησαν ήταν κοτζάμ Πικασό.

Το πρωτόκολλο συντήρησης, επιβάλλει να βρίσκονται σε προστατευμένο και ασφαλές χώρο όπως στο περιβάλλον κάποιου μουσείου

Κάποιος κακός βέβαια θα έλεγε ότι τα δύο περιστατικά δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι εντελώς ανίκανη να εγγυηθεί την ασφάλεια της πολιτιστικής της κληρονομίας. Όχι εγώ βέβαια, δεν είμαι δα και τόσο κακός. Στο κάτω κάτω, οι εκπρόσωποι των αρχαιοφυλάκων δεν είναι που βγαίνουν κάθε λίγο και λιγάκι και λένε για τις ελλείψεις προσωπικού που εγκυμονούν κινδύνους για τα εκθέματα και την ασφάλεια τους; Κάτι δεν θα ξέρουν παραπάνω συνδικαλιστές άνθρωποι;

Επειδή όμως αφιέρωσα το μεγαλύτερο μέρος του κειμένου στο γιατί δεν πρέπει να έρθουν στην Ελλάδα ας γράψω και λίγο γιατί πρέπει να μείνουν με τους βαρβάρους. Οι βάρβαροι, ίσως επειδή δεν εκτιμούν την αξία τους, ποιος ξέρει, δεν χρεώνουν καθόλου την είσοδο κατά την επίσκεψη στο Βρετανικό Μουσείο. Από την άλλη, οι Έλληνες χρεώνουν με 5 ευρώ. Αυτή είναι μία μορφή διάκρισης ακόμα και αν πρόκειται για 5 ψωροευρώ (λέω ψωροευρώ γιατί είναι γνωστό πως εμείς οι Έλληνες είμαστε κουβαρντάδες). Κάποιου που δεν του περισσεύουν τα 5 ευρώ, του απαγορεύεται η είσοδος στο Μουσείο της Ακρόπολης. Οι βάρβαροι από την άλλη δεν κάνουν τέτοιου είδους διακρίσεις. Είτε είσαι φραγκάτος είτε μπατιράκι, μπορείς να σουλατσάρεις ανέμελος στο Βρετανικό Μουσείο και να θαυμάσεις τις συλλογές του. Μπιτ δατ που λέμε και στο χωριό μου.

Είμαστε καλοί στο να προβάλλουμε την πολιτιστική μας ισχύ μέσα από την σχέση μας με τους Έλληνες της Κλασσικής εποχής που έζησαν στον ίδιο γεωγραφικό χώρο με μας

Τέλος, το να βρίσκονται τα Μάρμαρα σε μία πόλη όπως το Λονδίνο, που την επισκέπτονται πολλοί περισσότεροι από ότι την Αθήνα (μεταξύ μας, έτσι όπως έχει καταντήσει η Αθήνα είναι θαύμα που υπάρχουν τουρίστες στην πόλη. Ειδικά όσοι επισκέπτονται το Εθνικό Αρχαιολογικό θα πρέπει να τους δίνεται και μετάλλιο) είναι μία ευκαιρία να προβάλει η Ελλάδα την ήπια ισχύ της σε ανθρώπους που διαφορετικά δεν θα είχαν και πολλά πολλά μαζί μας.

Μας αρέσει δεν μας αρέσει, οι βάρβαροι ποτέ δεν θα μας θαυμάσουν επειδή καταφέρνουμε να έχουμε νοικοκυρεμένα τα οικονομικά μας ή επειδή είμαστε πρωτοπόροι στις νέες τεχνολογίες. Είμαστε καλοί όμως στον να προβάλλουμε την πολιτιστική μας ισχύ μέσα από την σχέση μας -υποτιθέμενη ή υπαρκτή, ας μη τα χαλάσουμε εδώ- με τους Έλληνες της Κλασσικής εποχής που έζησαν στον ίδιο γεωγραφικό χώρο με μας. Δεν υπάρχει καλύτερος πρεσβευτής για την Ελλάδα λοιπόν από κάθε αρχαίο έκθεμα που βρίσκεται σε μία ξένη χώρα.